April 4, 2009
25. Sympozium Tennis Europe v Portugalsku
Sympozia evropské tenisové asociace (Tennis Europe) se na konci
října 2002 ve Vale do Lobo v Portugalsku přední
tenisoví trenéři a experti z dvaadvaceti evropských
zemí; za Český tenisový svaz se zúčastnili Dr.
RNDr. J. Zháněl a Dr. F. Zlesák – členové
Metodické komise Českého tenisového svazu.
V průběhu náročného celodenního programu sympozia
bylo možno slyšet a vidět dvacet osm odborných
přednášek a praktických prezentací
zabývajících se širokou paletou tenisové
problematiky – od příspěvků zabývajících se
činností jednotlivých národních tenisových
svazů až po odborné příspěvky k jednotlivým
oblastem tenisové teorie i praxe. V oficiálních
diskusích i v kuloárových rozhovorech byly vedeny
četné diskuze mezi zástupci jednotlivých svazů, ze strany
zástupců ČTS svaz byla rovněž předjednána možnost
konání Evropského trenérského sympozia
v České republice (jz).
K vystoupením, které vzbudily největší
zájem a setkaly se s velmi příznivým ohlasem,
patřily následující prezentace:
Antoni Girod (FRA), psycholog s praktickými
zkušenostmi z práce s předními
francouzskými hráči, hovořil o zásadní
důležitosti psychické odolnosti a schopnostech hráčů
vyrovnávat se s porážkami, ale i o důležitosti
optimálního vyrovnání se s úspěchy.
Jako podstatné psychické schopnosti tenisového
hráče označil motivaci, koncentraci, odvahu a vnitřní klid a
hovořil o různých technikách
napomáhajících optimalizovat úroveň
jednotlivých schopností a způsob myšlení
hráče. Postoj a přístup hráče
k utkání označil jako klíčový moment
ovlivňující zásadním způsobem celkovou psychiku
hráče a jeho vnitřní stav.
Richard Schőnborn (GER) se ve své prezentaci
zabýval především požadavkem na co
nejvyšší kvalitu práce s předními
mladými hráči a podrobně vysvětlil, co je touto vysokou
kvalitou myšleno – mj. komplexní, optimálně
strukturovaný trénink, vysoká specifičnost
kondiční přípravy, co nejvyšší
taktická věrohodnost každého tréninku. Široce
též rozebral podstatu talentu a zdůraznil potřebu dlouhodobě a velmi
systematicky rozvíjet všechny jeho složky. Též zdůraznil
zásadní význam přístupu samotného
hráče ke všem činnostem.
Hans-Peter Born (GER) přednesl nesmírně
obsažnou prezentaci popisující současný přístup
Německého tenisového svazu ke kategorii mladších
žáků. I on zdůraznil potřebu vysoké odbornosti a
systematičnosti při práci s talentovanými jedinci, neboť
právě věk před pubertou je nejvhodnější pro rozvoj
mnoha motorických schopností a technických
dovedností. Připomněl význam pozitivní atmosféry
při práci s touto věkovou kategorií a varoval před
upřednostňováním významu výsledků v tomto
věku na úkor všestranného kondičního rozvoje a
komplexního technicko-taktického vývoje hráče.
Ulf Petersson (SWE) hovořil o
„švédské cestě“, resp. o způsobu
práce s mladými talentovanými hráči ve
Švédsku. Vyzdvihl význam všestrannosti a
důležitosti vedlejších sportů až do věku 12–14 let
(lyžování, kopaná, hokej, házená, atletika).
V další části prezentace přiblížil
trénink nejlepších švédských juniorů
v jediném (!!!) národním tréninkovém
středisku v Bastadu. Zdůraznil též význam klubů pro
švédský tenis, které tvoří
„podhoubí“ celého švédského
tenisu jsou jedinou zásobárnou pro svazové tenisové
centrum v Bastadu.
Vystoupení Bernarda Pestreho a Patrica Beusta
(FRA) zaujalo celkovým popisem dokonalé propracovanosti
francouzského tenisového systému, který je
v současnosti bezesporu nejkvalitnějším v Evropě. Oba
experti informovali o neustálém
vylepšování a drobných úpravách
jednotlivých článků této pyramidy na základě
pravidelných analýz a hodnocení. Velmi
zajímavý byl popis činnosti travelling týmů a způsob jak
Francouzský tenisový svaz se snažíasistovat
předním mladým hráčům v oblasti jejich
vzdělání.
Ivo van Aken (BEL) popsal způsob využití
sporttesterů v tréninku tenisu. Monitorování
tepové frekvence při tréninku významně
napomáhá optimalizovat tréninkovou zátěž a
určovat správné intervaly zátěže a odpočinku.
Zdůraznil potřebu vysoké intenzity tréninku, která se
musí co nejčastěji pohybovat v blízkosti
individuálního anaerobního prahu každého
hráče a o nesmírné důležitosti intervalů
odpočinku a respektování potřebných délek
intervalů zátěže resp. odpočinku. Připomněl význam
respektování individuálního přístupu a
aktuálního stavu hráče a úrovně
aktuální trénovanosti.
Hrvoje Zmajic (CRO) ve velmi zajímavé
názorné prezentaci vyzdvihl význam rozvoje vysoké
dynamiky a rychlosti úderů již v žákovských
kategoriích do 12 r. a upozornil na nesprávné
přeceňování významu kontroly a přehnané jistoty
úderů právě na úkor rozvoje rychlosti úderů.
Goran Bubanj, kapitán jugoslávského
DC týmu, předvedl velmi zajímavou praktickou ukázku
tréninku, při kterém se hráči postupně snaží
plně zautomatizovat nejčastěji se vyskytující herní
„schemata“ objevující se
v utkáních. Jejich dokonalé zvládnutí
(automatizace) šetří hráči čas potřebný
k rozhodování v jednotlivých herních
situacích a zvyšuje úspěšnost jeho hry.
Nezanedbatelné je též sebevědomí, které
hráč získá dokonalým zvládnutím
určitých kombinací. Podmínkou však je vysoká
podobnost herních cvičení se situacemi
v utkáních a „otevřenost“ těchto drilů při
jejich procvičování.
Vynikající byla přednáška Dr. Babette
Pluim (NL) o aplikaci nejnovějších poznatků
z medicíny při ošetřování a
léčení drobných i vážnějších
úrazů a poranění vyskytujících se v tenisu.
Podala též informaci o nenovějších
přístupech k pitnému režimu, optimální
výživě a nutričním doplňkům, které se
uplatňují v tenise. Součástí velmi komplexní
přednášky byla i doporučení pro
optimální pozápasovou regeneraci.
Zaujalo i vystoupení Piotra Unierzskyho
(POL), který se pokusil na základě dlouhodobého
sledování pohybových, kondičních a
somatických faktorů popsat model hráče, který má
největší předpoklady úspěšně zvládnout
přechod z juniorské kategorie do profesionálního
tenisu.
Soukromou prezentaci na kongresu přednesl i Marek Moravec
(CZ). V praktické ukázce rozdílných
herních cvičení vyzval přihlížející
trenéry, aby se interaktivní formou pokusili ohodnotit
význam jednotlivých předváděných cvičení
na obecný a specifický rozvoj tenisových dovedností
hráče. Pomůckou k hodnocení byl rozdaný
textový návod, který byl bohužel napsán málo
srozumitelnou „angličtinou“, s mnoha výrazovými,
gramatickými a pravopisnými chybami a mnozí ze
zúčastněných proto nepochopili jak smysl jednotlivých
cvičení, tak celé prezentace (fz).